Flitsbezorging: zijn de maatregelen te ontwijken?

In Amsterdam is er volgens Het Parool een juridisch ‘kat-en-muis-spel’ gaande als het gaat om de flitsbezorgers. Nadat de gemeente zogenaamde ‘darkstores’ verbood, bouwde Getir een darkstore in West en in Zuid om tot een supermarkt. Volgens retaildeskundige Paul Moers probeert de flitsbezorger daarmee ‘door de mazen van de wet te kruipen’. Eerder verbood de rechter al het gebruik van het pand als opslag- en distrinutiecentum (uitspraak).

Getir ziet dat anders: volgens Florian Brunsting, directeur van Getir Nederland, wordt met de supermarkt tegemoetgekomen aan de kritiek van omwonenden. Die gaven eerder aan overlast te ervaren van fietskoeriers en de bevoorrading. Bezorging vindt nog wel plaats, maar dan vanuit een afgesloten deel van het pand. De supermarkt wordt – door een nieuw distributiecentrum – ook minder vaak bevoorraad dan de darkstore.

Het Amsterdams horecabeleidskader (deel II)

Met de zin “bijna niets wat een Amsterdammer zo in beweging brengt als nieuwe horeca- en terrasregels” opent het Parool een artikel over de onrust die ontstaan is onder ondernemers en bewoners over de voorgestelde veranderingen in het horeca- en terrassenbeleid. Er is namelijk nogal wat onrust ontstaan. Eerder werd het beleid door een Paroollezer als als “onnodig ingewikkeld” bestempeld. Het beleid ligt nu ter inspraak, dus heel Amsterdam kan er wat van gaan vinden, waaronder de stadsdelen die om advies zijn gevraagd.

Waarom Ongehoord Nederland nog springlevend is

De nieuwe omroep Ongehoord Nederland is (wederom) zelf in het nieuws gekomen. Na een item over ‘omgekeerd racisme’ is een storm van protest ontstaan. Critici vinden het item racistisch en hebben een klacht ingediend bij de Ombudsman van de publieke omroep. Niet alleen kijkers zijn geschrokken. Volgens NPO-voorzitter Frederieke Leeflang heeft de omroep met een racisme-item in de uitzending ‘de grens van de redactionele vrijheid bereikt’. Zij roept het Commissariaat van de Media (CvdM) op actie te ondernemen. Andere omroepen hebben zich eveneens in krachtige bewoordingen uitgesproken tegen het item in Ongehoord Nederland.

Mogen reclames in de openbare ruimte worden verboden?

Gemeente Haarlem wil geen vleesreclames meer in de openbare ruimte (NOS). Het verbod is een gevolg van een motie van GroenLinks, die eind 2021 al werd aangenomen in de gemeenteraad. De motie richt zich op het verbieden van reclames vanuit de bio-industrie.

Gemeente Haarlem is niet de eerste gemeente die bepaalde reclames in de openbare ruimte wil verbieden. Amsterdam verbiedt al reclames van fossiele brandstof, diverse andere gemeenten weren reclames voor online gokken en vanuit Groenlinks werd er dit jaar zelfs opgeroepen om ‘reclame in de publieke ruimte’ geheel te verbieden.

Geveltuinen: echt zo simpel als het lijkt?

Gemeenten die het stimuleren van geveltuinen zien als een krachtig wapen in het tegengaan van de “ grote” problemen als klimaatverandering en hittestress moeten niet hun ogen willen sluiten voor de ‘kleine’ problemen (zoals burenruzies, bureaucratie en juridische problemen) die ook bij deze initiatieven horen

Straatbanken zijn er voor ons allemaal, maar niet voor iedereen.

Straatbanken in de openbare ruimte bestaan al sinds het oude Rome. Door de millennia heen is er veel veranderd, maar pas de afgelopen decennia is de aandacht voor straatmeubilair echt veel groter geworden. In Nederland, waar gevochten wordt om elke vierkante meter openbare ruimte, dragen zitbanken bij aan zowel de toegankelijkheid van de openbare ruimte als de uitstraling ervan. Bij het onderwerpen van straatbanken zijn verschillende partijen en disciplines betrokken. Daarnaast doen juristen, planologen, stedenbouwkundigen, antropologen veelvuldig onderzoek naar dit ogenschijnlijk alledaags fenomeen.

De Eerste Kamer en antidiscriminatie

De Eerste Kamer stelde een Parlementaire onderzoekscommissie effectiviteit antidiscriminatiewetgeving (hierna: POC) in om te onderzoeken wat de wetgever kan doen in de strijd tegen discriminatie. Bijzonder omdat de senaat slechts twee keer eerder een onderzoekscommissie heeft ingesteld. In eerdere artikelen besprak ik al de inspanningen die de senaat onderneemt op dit onderwerp en waarom deze soms symbolisch en soms concreet zijn.

Het Amsterdams Akkoord: 10 aandachtspunten

Welke zegeningen of rampen staan Amsterdam te wachten? De hoofdlijnen zijn bekend maar the devil is in the details. Daarom tien afspraken die aan de aandacht kunnen ontsnappen om met de meest opmerkelijke te beginnen.

Het nieuwe horecabeleid van Amsterdam

Op dit moment ligt het nieuwe beleidskader horeca en terrassen van gemeente Amsterdam voor ter inspraak. Op dit moment verschilt het horecabeleid nog per stadsdeel. Een doorn in het oog van voornamelijk veel ondernemers, die merken dat het per stadsdeel kan verschillen wat wel en niet is toegestaan. Voor het nieuwe beleid noemt de gemeente de volgende uitgangspunten.