Hoe verdien je als online coach snel geld?

Snel en veel geld verdienen. Dat wil ik ook wel. Toch was er ophef op de sociale media naar aanleiding van een serie krantenpublicaties waarin een mevrouw beweerde dat te kunnen regelen.

Een “coach die coaches coacht” zegt in verschillende kranten 10k per maand te verdienen met het verkopen van haar marketingwijsheden (voor 500€ per maand per persoon). Leuk voor haar of is er meer aan de hand?

In mijn vorige blog ging ik al in op de rol van online marketing in de opkomt van lifecoaches. De consternatie heeft daar mee te maken. Het probleem is tweeledig. Er is enerzijds sprake van een piramidespel, anderzijds worden ongekwalificeerde hulpverleners (‘coaches’) aangespoord om gedrag te vertonen dat in strijd is met wat wij in Nederland als wenselijk beschouwen

1. Piramidespel

Op social media wordt gesproken van een piramideconstructie die je vaker op de socials ziet. Een “succesvolle online ondernemer” zegt in een aansprekende Facebook / Instagram advertentie dat “passief inkomen kan vergaren” door “beter te worden in social selling”. Je hebt daardoor “de vrijheid om je droom te volgen en niet meer voor een baas te werken”. Hij / zij laat vervolgens een overzichtje zien waarin hij / zij claimt X duizend euro per jaar te verdienen. Dat willen we allemaal wel toch?

De constructie is vrij basic. Als je besluit aan te melden voor zijn / haar ‘academy’ krijg je een PDF bestandje (of iets vergelijkbaars) met daarin easy-to-read marketingwijsheden opgesomd. Vervolgens leer je hoe je advertenties opzet (zoals degene waar jij op reageerde) en hoe je de opgedane kennis weer kan doorverkopen aan anderen.

Binnen een paar dagen ben je ‘social seller expert’ en kan het grote geld verdienen beginnen!

Het is een klassieke piramideconstructie die al decennia oud is. Dit is slecht de meest moderne variant. Niet verboden en zal zolang er mensen zijn ook blijven bestaan. Niet intrappen tenzij je 5000€ kan missen.

O ja, alle marketingwijsheden in dat bestandje / cursus kan je ook gratis en voor niets vinden op Frankwatching. Niet verder vertellen!

2. De donkere kant van marketing

Als je besluit af te zien van de piramideconstructie kan je natuurlijk er ook voor kiezen om je nieuwbakken opgedane marketingwijsheden in te zetten om je diensten als lifecoach te verkopen.

Niets mis mee?

Niet helemaal. Marketingtechnieken die je op korte termijn kan leren opdoen zijn zogenaamde ‘manipulaties’. Trucjes die eenvoudig toe te passen zijn en snel succes opleveren.

Die manipulaties worden ook gebruikt door grote bedrijven en professionele markteers. Dat heeft een hele simpele reden: ze werken goed.

Ik kocht bijvoorbeeld een Samsung telefoon met als belofte dat als ik een bon zou uitprinten ik een cashback zou krijgen van 150€. Dat is makkelijk verdienen! Helaas moet je om het geld echt te krijgen door een bureaucratische hel heen gaan waar ik als jurist zelfs van schrok. Het is niet de bedoeling dat ook iedereen gebruik maakt van die opties.

Klinkt bekend? Het is één van de klassiekers uit het genre.

De andere is het aanjagen van angst en pijn. Verzekeraars zijn daar berucht om. Je huis zal onherroepelijk afbranden als je weigert een brandverzekering af te sluiten. Geen uitvaartverzekering? Je familie zal opgezadeld worden met het verdriet en de kosten van jouw begrafenis.

Mogen deze trucjes? Ja, maar niet alles mag. De markt voor reclame is sterk gereguleerd. Reclame moet voldoen aan de Nederlandse Reclamecode (NRC). Professionele marketeers weten wat wel en niet is toegestaan. Freelancers die slechts beperkt kennis hebben van marketing weten dat vaak niet. Beunhazerij ligt dan op de loer.

Kwetsbare personen

Naast de NRC zijn er ook speciale codes voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten en zelfhulpproducten. Dat is niet verwonderlijk. Zorgconsumenten zijn in hun aard kwetsbaar en minder weerbaar tegen misleiding of agressieve reclames.

Sociale media coaches richten zich evenals zorgondernemers/producenten op een kwetsbare doelgroep. Maar deze doelgroep wordt niet door een aparte code beschermd. Op social media is feitelijk alles toegestaan.

Koren op de molen dus voor lifecoaches die net geleerd hebben hoe je met manipulaties en agressieve social media marketing mensen zo ver kan krijgen om duizenden euro’s te besteden aan iets waarvan ze niet vooraf kunnen zien of de kwaliteit gewaarborgd is.

Wenselijk? Dat is maar de vraag. Maar het is de praktijk.

De oplossing

Dat psychologen (in de vorm van coaches) via sociale media mensen weten te bereiken is allesbehalve onwenselijk. Sterker nog: het kan een belangrijke rol spelen in het tegengaan van allerlei ernstige moderne kwalen. Voorkomen is beter dan genezen. In mijn vorige blog betoogde ik dan ook dat psychologen juist zichtbaarder zou moeten worden op de sociale media!

Als freelancer (met een beperkt budget) mag je ook best gebruik maken van simpele maar bewezen manieren om nieuwe klanten te krijgen. Social media leent zich daar ook goed voor.

De truc is om het kaf van het koren te scheiden. Tegelijkertijd is ‘fatsoenlijke en effectieve reclame’ niet hetzelfde als ‘manipulatie en agressie”. Vakbekwame professionals die gebruik maken van geijkte communicatietechnieken om hun diensten aan te prijzen zijn een verrijking voor de markt. Beunhazen en kwakzalvers die gebruik maken van de wetteloosheid om inferieure diensten voor woekerprijzen aan te bieden zijn dat niet.

Mijn verwachting is dat de markt zichzelf gaat uitkristalliseren. Dat is makkelijk gezegd natuurlijk, maar zal niet van de een op de andere dag gaan. Mogelijk zullen grote social media platforms in de toekomst (meer) beperkingen gaan stellen aan advertenties. Op korte termijn valt het vooral aan te raden om als professionele coach weg te blijven van kwakzalverij en beunhazerij. De beloofde rendementen haal je toch niet. Maar vertrouwen komt te voet en gaat ter paard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *